Jumat, 30 Desember 2016

KUALA BAHANG KUALA KEDAH



Seperti biasa, lokasi jejak sejarah, senantiasa dalam suasana sepi. Jauh beda dengan kawasan keramaian semacam pusat perbelanjaan atau pun tempat-tempat hiburan. Suasana sepi setelah hujan yang melintas reda, terasa saat akan memasuki Museum Kota Kuala Kedah siang menjelang petang hari.




Aku ditemani Amelia Hashim dan Andhyka Nugraha mengunjungi kawasan bersejarah Negeri Kedah Darul Aman ini. Kawasan museum ini terhampar di atas lahan luas. Masih terdapat tembok benteng, sejumlah meriam dan tentu saja nun di sana, terlihat sebuah menara Lampu Mercu Suar, salah satu titik penanda bagi jalur pelayaran kapal-kapal di Selat Melaka, yang sudah berusia tua.

Amelia Hashim, salah seorang penulis wanita Malaysia asal Negeri Kedah yang menghantarkanku ke destinasi ini bercerita, ini adalah salah satu tempat yang suka dikunjunginya. Selama ini, telah berkali-kali mengantarkan “tetamunya” pada objek tapak-tapak sejarah demi memperkenalkan Negeri Kedah. Selain itu, sambil mempelajari lebih jauh setiap objek untuk bahan-bahan penulisannya. 




Kota Kuala Kedah juga dikenali sebagai Kota Kuala Bahang. Merupakan salah sebuah daripada kota bersejarah yang didirikan orang-orang Melayu, terletak dalam negeri Kedah, Malaysia. Kota Kuala Kedah terletak di Alor Setar, merupakan satu kompleks sejarah popular di Kedah.

Kota Kuala Kedah menjadi salah satu tumpuan para pelancong untuk melawat bangunan peninggalan sejarah yang berkaitan dengan negeri Kedah.

Kota Kuala Kedah memiliki pelbagai peninggalan artefak sejarah, antara lain termasuk peninggalan bekas kota, meriam dan paparan maklumat mengenai sejarah Kota Kuala Kedah yang terkenal itu.

Muzium Kota Kuala Kedah terletak di tapak Kota Kuala Kedah atau Kota Kuala Bahang yang terletak di tebing utara muara sungai Kedah. Dibangun sebagai benteng pertahanan bagi negeri Kedah selain dari ibu negerinya di Alor Setar. 

Menurut sejarahnya kota ini dibangun dalam tahun 1771 semasa zaman pemerintahan sultan Muhammad Jiwa ini siap pembinaanya dalam tahun 1780.




Desain bentuk kota ini telah dilukis oleh Hafiz Sab yang ketika itu menjawat jawatan Dato' Maharaja Kadhi. Tukang-tukang mahirnya dibawa dari India. Sebuah pintu gerbang telah dididirikan di bahagian tembok timur menghadap ke Alor Melaka dikenali dengan nama "Pintu Gerbang Kadapuri". 

Kota ini juga pernah diserang oleh Bugis, Aceh dan Siam. Dalam tahun 1909 sewaktu Kedah di bawah penguasaan Inggris, beberapa buah bangunan urusan kerajaan telah didirikan di dalam kawasan kota ini, termasuklah rumah api. 

Aku cukup nyaman rasanya saat berada di Museum Kota Kuala Kedah. Hanya satu orang saja petugas yang ditemui menyambut kedatangan kami. Orangnya sangat familiar. Mendengar dialek Melayunya, aku sudah merasa senang. Masih sempat petugas museum itu memberi sedikit keterangan perihal menara lampu mercusuar, yang terletak di bahagian salah satu sudut areal museum.

Dalam kawasan museum ini, hanya terdapat sebuah rumah panggung berbahan kayu khas Melayu. Bangunan ini dalam keadaan terawatt baik. Luas bangunannya cukup besar. Sangat memadai bagi pelancong untuk mengetahui catatan perjalanan sejarah Kota Kuala Kedah. Ada enam segmen yang ditampilkan yakni; Pengenalan, Sejarah, fungsi Kota Kuala Kedah, Zaman Inggris (British), Zaman Jepang (Jepun) dan zaman selepas Merdeka.




Di areal Museum Kota Kuala Kedah, selain masih dapat ditemui tembok benteng, meriam-meriam, juga terlihat sebuah pintu gerbang. Semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu Kota ini dijadikan markas tentaranya hingga kekalahan mereka tahun 1945. Pada 31 Agustus 1978 kota ini telah diwartakan oleh Jabatan Muzium dan Antikuiti (sekarang Jabatan Muzium Malaysia) sebagai "Tapak Tanah Bersejarah."
Dalam bulan November 2000 Jabatan Muzium dan Antikuiti telah melaksanakan kerja-kerja konservasi tembok timur dan selatan, termasuk membangun kembali pintu Gerbang Kacapuri yang telah runtuh dalam tahun 1970.

Koleksi
Muzium Kota Kuala Kedah memperagakan 60 koleksi artefak arkeologi, seramik dan batu bata asal kota. Koleksi menarik yang dipamerkan di Muzium Kota Kuala Kedah ialah 13 buah peluru meriam dan enam buah meriam buatan Inggeris yang berusia lebih 100 tahun. Selain itu, terdapat artefak yang dipanggil ‘Pelita’ ditemukan semasa penyelidikan arkeologi dan kerja-kerja konservasi tembok timur berhampiran pintu gerbang Kacapuri. (*)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar