Kamis, 08 Desember 2016

BERDIRI DI DEPAN GALLERY LAKSAMANA CHENG HO



Sesaat aku berdiri di depan bangunan tua, di sudut jalan kecil penghubung. Tertegak memandang bangunan itu. Membaca tulisan penanda nun di salah satu bagian dinding di tingkat atasnya. Bangunan kayu dengan cat memburam. “Galeri Laksamana Cheng Ho.”




Sekali dayung, dua tiga pulau terlampau. Pepatah yang tersua benar padaku di petang hari ini. Petang dengan udara terasa panas di tubuhku. Membuat tubuh berkeringat. Setelah berada di Gerbang Porta de Santiago, yang tersisa dari benteng Kota A Famosa yang dibangun Portugis, lalu dihancurkan Inggris di masa lalu 

Melaka, aku berjalan kaki berkeliling bukit di jalan setapak, menaiki tangga dan mencapai Museum Sastera Melaka. Dari Museum Sastera bergerak ke bahagian depan untuk menuju Jonker Wolk. Hanya beberapa meter jarak dari Museum Sastera, terjumpa Galeri Laksamana Cheng Ho.

Sama juga halnya ketika berada di Museum Sastera, Galeri Laksamana Cheng Ho hanya dapat aku lihat bahagian luarnya saja. Tersebab hari sudah petang. Dalam kedaan tutup bagi pelancong. Tidak apa. Aku tidak merasa kecewa. Aku hanya diingatkan akan nama yang sudah lama aku kenal semenjak sekolah menengah. Laksamana dari Cina itu namanya mudah diingat. Begitu juga namanya terpatri dalam catatan sejarah Islam di Indonesia.



Galeri Laksamana Cheng Ho diilhamkan daripada kisah tokoh pelayar agung Cina, Laksamana Cheng Ho (Zheng Ho) yang lahir pada 1371 di Hodai, sebuah kampung di Daerah Bao San di Yunan. Beliau diberikan nama Ma Ho dan nama kecilnya San Bao.

Galeri ini memaparkan kisah pelayaran beliau ke lautan selatan di samping kejayaan beliau memupuk perhubungan persaudaraan di antara China dan Negara-negara Afrika dan Asia serta membuka pintu untuk menjalankan perniagaan yang adil.

Kedudukan galeri ini adalah di anjung kanan Bangunan Stadthyus (Muzium Sejarah dan Ethnografi) dan berada di antara Musium Sastera, Museum Sejarah & Ethnografi dan Museum Pemerintahan Demokrasi. Galeri ini memamerkan berupa porselin, replica kapal, koleksi buku yang menceritakan riwayat Laksamana Cheng Ho dan artikel-artikel yang berkaitan.

Orang Cina sudah berada di Melaka sejak kedatangan Zheng He. Ma Huan merujuk kepada mereka sebagai tángrén (Cina: 唐人). Cina zaman Ming mendapati Melaka sangat berguna sebagai tempat persinggahan bagi pembekalan kapal, dan negeri Melaka menerima banyak hadiah daripada armada Zheng He. Sultan Melaka serta permaisurinya melawat Cina dengan diikuti 540 orang Melaka dan hadiah-hadiah.

Sultan Mansur Shah yang berkuasa (1459–1477 M) kemudian mengirim Tun Perpatih Putih sebagai dutanya ke Cina dengan membawa surat Sultan kepada Maharaja Ming China. Surat ini meminang anak perempuan Maharaja dan pada tahun 1459, seorang puteri, (Hang Li Po atau Hang Liu), dihantar ke Melaka oleh Maharaja Ming sebagai isteri Sultan Melaka. 



Kedatangan Puteri dengan disertai 500 orang anak lelaki menteri dan beberapa ratus pengasuh dan pembantu. Mereka kemudian bermukim di Bukit Cina, Melaka. 

Dipercayai banyak diantara mereka menikah dengan orang setempat. Keturunan mereka kini dikenali sebagai peranakan dan masih menggunakan panggilan Baba (lelaki) dan Nyonya (wanita) (*)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar