Kamis, 05 Oktober 2017

TOKOH PERSURATAN DUNIA NUMERA 2017

Empat orang sastra dinobatkan sebagai tokoh dengan merujuk kepada karya dan aktifitas serta perhatian mereka kepada dunia kesasteraan Melayu. Jum’at malam 29 September 2017, di Dewan Al-Ghazali, Masjid Abdul Rahman bin Auf, Kuala Lumpur, Malaysia, telah mengukir perjalanan sejarah sastra nusantara.




Persatuan Sasterawan Numera (Nusantara Melayu Raya) Malaysia bersempena dengan Seminar Internasional Sastera Melayu Islam (SISMI17) 2017, sebelum penobatan telah diawali dengan Sidang Media Penobatan Tokoh Dunia Numera 2017, pada 21 September 2017, mengumumkan kepada khalayak ramai nama-nama sastrawan yang akan dinobatkan.

Penobatan dilakukan dengan pemasangan destar khas Melayu di hadapan para undangan dan peserta seminar internasional dari Negara Malaysia, Indonesia, Thailand, Singapura, Brunei Darussalam dan Bangladesh. Dimeriahkan grup music Man Kayan serta Al-Munzir.

Tokoh sastra terpilih yang dipilih Numera Malaysia dinobatkan kali ini ialah:

HUDAN HIDAYAT
dari Indonesia, sebagai Tokoh Persuratan Dunia Numera 2017
IRWAN ABU BAKAR
dari Malaysia, sebagai Tokoh Patria Numera 2017
ABRAR KHAIRUL IKHIRMA
dari Indonesia, sebagai Tokoh Patria Numera 2017
NORAZIMAH ABU BAKAR
dari Malaysia, sebagai Tokoh Srikandi Numera 2017
 
Tan Sri Dato' Seri Hamad Kama Piah bin Che Othman menobatkan Hudan Hidayat. Ketua Pengarah DBP Kuala Lumpur, Datuk Abdul Adzis Abbas menobatkan Irwan Abu Bakar. Walikota Banjarbaru, Kalimantan Selatan, Indonesia, Drs. Hj. Nadjmi Adhani, M.Si, menobatkan Abrar Khairul Ikhirma. Puan Sri Rohani menobatkan Norazimah Abu Bakar.

Penobatan ditandai dengan pemasangan Tanjak, destar khas Melayu kepada Tokoh Persuratan dan Tokoh Patria. Keempat tokoh diberikan trophy yang merupakan suatu tanda penghormatan.

Acara resmi penobatan diawali dengan sambutan Pengerusi SISMI17 yang juga merupakan Presiden Numera Malaysia dan Pengerusi Masjid Abdul Rahman bin Auf, Sasterawan Negara Dato’ Dr. Ahmad Khamal Abdullah. Yang memaparkan perjalanan penyelenggaraan seminar dan sokongan penuh Numera untuk sastra dan budaya Melayu.



HUDAN HIDAYAT


Ketua Pengarah Dewan Bahasa Pustaka (DBP) Kuala Lumpur, Datuk Haji Abdul Adzis Abbas, berkenan hadir sebagai tanda sukacitanya kepada dunia kesastraan. Sehingga dalam kata sambutannya, ia memberikan suatu gambaran terhadap pentingnya sastra dan dunia penerbitan perbukuan, untuk memajukan kecerdasan dalam mendorong masyarakat pembaca.

Tan Sri Dato’ Seri Hamad Kama Piah bin Che Othman, salah seorang yang antusias mendukung kegiatan-kegiatan Numera, mendapatkan kehormatan memberikan Ucapan Penobatan. Dalam sambutannya, ia memberikan pandangan lebih luas terhadap sastra Melayu dan keislaman, dengan merujuk perjalanan sejarah Melayu dan masuknya Islam di nusantara.



IRWAN ABU BAKAR


Numera Malaysia, sejak mula penubuhannya, telah berkali-kali melaksanakan kegiatan kesasteraan bertaraf internasional. Hitung saja mulai dari menerbitkan buku, pembacaan puisi, seminar sampai memberikan reward kepada tokoh-tokoh sastera. Tidak hanya acara diselenggarakan di dalam Negara Malaysia tapi juga di Negara Indonesia seperti di Padang, Jakarta, Bandung dan Jogyakarta. Juga sampai ke Negara Bangladesh.

Sasterawan Negara Dato’ Dr Ahmad Khamal Abdullah, menyebutkan bahwa kegiatan sastera Melayu bertujuan, memartabatkan bahasa, budaya Melayu dan ukhuwah silaturahmi di nusantara untuk dunia.



ABRAR KHAIRUL (PUTU) IKHIRMA


Pertamakali tahun 2014, Numera menobatkan Profesor Dr Abdul Hadi WM (Indonesia), Profesor Madya Dr Victor Pogadev (Russia) dan Dr Shafie Abu Bakar sebagai Tokoh Persuratan Dunia Numera 2014.

Tahun 2015, Numera Malaysia memberikan penghormatan pertamakali kepada 3 orang tokoh, yang sentiasa dari awal mula tak pernah padam untuk memberikan sokongan kepada cita-cita Numera Malaysia dalam menegak-kukuhkan budaya Melayu. Ketiga tokoh yaitu, Tan Sri Mohamad Salim Fatih Din, Tan Sri Hamad Kama Piah Che’ Othman dan Datuk Dr Awang Sariyan sebagai Tokoh Patria Numera 2015.



NORAZIMAH ABU BAKAR


Tahun 2016 Numera kembali menobatkan Tokoh Persuratan Dunia Numera, dimana Aminur Rahman dari Negara Bangladesh terpilih sebagai Tokoh Persuratan Dunia Numera 2016.

Bersamaan dengan penobatan Tokoh Persuratan Dunia Numera 2016, Numera Malaysia untuk kali pertama juga menobatkan Tokoh Srikandi 2016 kepada Sastri Bakry dari Indonesia.





Sejak mula penubuhan Numera Malaysia, tak lepas dari cubaan dan deraan untuk keberjayaannya. Kerana cubaan demi cubaan, deraan demi deraan, Numera sampai tahun ini dapat tegak kukuh dan Berjaya, kerana masih ada mahu personaliti-personaliti berkomitmen menjayakan Melayu dengan semangat keislaman, pada masa diantara tergerus budaya-budaya asing untuk merubuhkan (*)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar