Rabu, 14 Mei 2014

Anugerah Puisi Dunia Numera 2014



RISALAH MELAYU NUN SERUMPUN
Antologi Puisi Anugerah Puisi Dunia Numera 2014
Editor: Ahmad Khamal Abdullah – Umar Uzair
Diterbitkan: Persatuan Sastrawan Numera Malaysia
Cetakan Pertama: 2014

















Puisi-puisi para penyair dalam buku ini dibagi dalam tiga bab:
05 Puisi Utama,
10 Puisi Penghargaan
35 Puisi Pilihan.

Nama Penyair yang berhimpun dalam buku ini yang terpilih puisi utama dan penghargaan;

01.   ROSMIATI SHAARI
02.   MUHAMMAD ROIS RINALDI
03.   BASRI ABDILLAH
04.   MOHAMAD SHAFIQ MAHAMAD
05.   SYARIFUDDIN ARIFIN
06.   ABRAR KHAIRUL IKHIRMA
07.   BAMBANG WIDYATMOKO
08.   SYARIFUDDIN ARIFIN
09.   BASRI ABDILLAH
10.   ZAINI @ ZAIMI AZLAN BIN IBRAHIM
11.   ZAINI @ ZAIMI AZLAN BIN IBRAHIM
12.   A’YAT KHALILI
13.   JAZLAM ZAINAL
14.   AHMAD TAUFIQ
15.   ABDULLAH ABDUL RAHMAN

Selain nama-nama penyair terurut Puisi Utama dan Puisi Penghargaan, buku Anugerah Puisi Dunia Numera 2014, disertai 35 Puisi Pilihan dari penyair-penyair yang berhimpun dari negara-negara peserta event Numera, terutama penyair-penyair Melayu-Malaysia.

Buku dikemas dengan 2 muka yang disatukan menjadi satu buku. Satu muka untuk “Antologi Anugerah Puisi Dunia Numera 2014. Risalah Melayu Nun Serumpun,” Satu muka lagi untuk “Baca Puisi Dunia Numera 2014, Cinta Bersulam Anekdot.”

Anugerah Puisi dan Baca Puisi Dunia Numera 2014, dihadiri penyair, sastrawan dan pengamat budaya: Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei Darussalam, Thailand, Belgium dan Rusia.
Terselenggara dengan kerjasama NUMERA dan dukungan: Dewan Bahasa Pustaka Malaysia, PNB Permodalan Nasional Berhad, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Cruise Tasik dan Jeumpa d Ramo, untuk Visit Malaysia 2014.

Anugerah Puisi Dunia Numera 2014, Ketua Juri: Dato’ Dr Ahmad Khamal Abdullah, Sastrawan Negara ke-11. Juri: Prof. Madya  Dr. Ce Ibrahim dan Prof. Madya Dr Abdul Halim Ali. Setiausaha Kerja: Umar Uzair. Jawatan Kuasa: Prof Madya Arbak Othman dan Khadijah Abdul Rahman.

Penekanan penilaian puisi-puisi dalam Anugerah Puisi ini, dititik-beratkan kepada: Estetika dan Sublimasi,  Tema dan Kohensi, Sejarah dan Dinamika.

“Hang: Kekalkan Selat Malaka,” puisiku yang salah satu terpilih penghargaan, terhimpun dalam buku ini, bersama dua puisi lainnya, “Puteri Hijau” dan “Tumpak Nan Sembilan.”

Dalam “Sebuah Analisis Akrab Anugerah Puisi Dunia Numera 2014” yang dijadikan sebagai pengantar dan pertanggungjawaban penjurian, atas pemilihan Puisi Utama dan Puisi Penghargaan, disebutkan atas puisiku Hang: Kekalkan Selat Malaka:

“Sejarah Melayu Melaka kekal dalam ingatan para penyair yang peka kepada nama besar negeri Melayu yang harum namanya sampai ke Majapahit, Pasai dan Palembang. Gelar pahlawannya yang berlima, Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu hebat dalam sejarah Melayu. Ini yang ditanggapi Abrar Khairul Ikhirma. Nafas penyair ini memanjang dalam liris prosa. Namun kita dapat merasakan kepuitisan dan ungkapan baru yang dijelmakan.

‘dinding menggantung seperti nafas tak terpikirkan’… dan juga ini ‘paru-paru tak utuh, mata kabur terang, mesin-mesin tak pernah diam, otak tercuci berbagai perencanaan…’penyair sedar bahawa, ‘telah dibentuk Nya tulang punggung semenanjung, tinggi berendahan, melekuk, membentuk Banjaran Titiwangsa.’ Dalam zaman pancaroba 5 Hang itu datang lagi di wajah dunia yang tua, laut dan laksamana, dan kesetiaannya. Namun khianat bersilang datang. Pertarungan tetap berlaku dan magis Taming Sari. Tapi 5 Hang tetap di situ di Selat Melaka. Tentu berkeringat Abrar Khairul Ikhirma, didatangi semangat 5 pahlawan Melayu Melaka ini. Dan kita menafsirkannya. Tak akan henti menafsirnya.”

[abrarkhairul ikhirma, 25 maret 2014]  

2 komentar:

  1. sip!
    selamat Sobat.
    semoga baik dan sehat:
    tetap kreatif tentunya..

    Jabat-erat!

    BalasHapus
    Balasan
    1. Terimakasih saudaraku Irman Syah, sama juga, saudara teruslah berkreatif!

      Hapus