Sabtu, 11 November 2017

MASJID NEGARA DI KUALA LUMPUR

Masjid Negara ialah masjid utama di Malaysia, terletak di Kuala Lumpur. Masjid ini dibangun pada tahun 1963. Diresmikan 27 Agustus 1965.




Setelah puas berkeliling dan menikmati makan siang yang penuh keakraban di Muzium Kesenian Islam Malaysia, akhirnya sampailah ke waktu untuk bersholat zhuhur. Kunjungan selanjutnya peserta “Seminar Internasional Sastera Melayu Islam 2017” yang diselenggarakan Persatuan Sasterawan Numera Malaysia di Kuala Lumpur, ialah ke Masjid Negara Malaysia.

Masjid Negara berada di kawasan strategis pusat kota Kuala Lumpur. Berhadapan dengan Stesen Keretapi Malaysia, berdampingan Bangunan Daya Bumi, Pos Besar Malaysia, Muzium Kesenian Islam, Taman Burung Kuala Lumpur dan Taman Tasik Perdana.

Terletak di kawasan seluas 13 ha. Dapat menampung 15.000 orang jemaah. Menjadi salah satu icon Kuala Lumpur. Masjid ini merupakan lambang keagungan Islam sebagai agama resmi di Malaysia. Menjadi tonggak sejarah bagi Negara Malaysia. Karena masjid dibangun di masa awal Malaysia terbentuk. Melambangkan semangat perpaduan dan toleransi. Memiliki 7 pintu masuk.




Dari Muzium Kesenian Islam Malaysia, aku berjalan kaki menuju Masjid Negara. Udara siang tidak terlalu panas. Melangkah di jalan setapak yang disediakan, terasa dapat menikmati tiap jengkal yang dilalui. Suasana nyaman lebih terasa. Karena jauh dari keramaian lalu lintas kendaraan dan manusia. Tanaman pelindung pun memberi kerindangan. Kebersihan sangat terjaga dengan baik.

Sekilas mendekati kawasan masjid, langsung saja tertumbuk pandangan kepada menara Masjid Negara. Menara itu berbentuk roket. Konon tingginya ada 245 kaki. Dirancang mengingatkan sebuah payung yang sedang kuncup. Disebut sebagai lambang kesetiaan. Mengingatkan kepada bentuk payung Diraja.

Ketika mencapai salah satu sisi Masjid Negara, aku yang menyukai bangunan-bangunan lama dan bangunan dengan arsitektur penuh citarasa seni, mendapatkan pemandangan yang menarik pada bangunan di seberang jalan. Bangunan itu urusan agama di wilayah persekutuan.




Dari tepi pagar Masjid Negara, kunikmati lagi seni bangunan Masjid Negara yang menurut catatan kudapatkan, melibatkan 3 orang arsitek yakni Hisham Albakri, Howard Ashley dan Dato Baharuddin Kassim. Dengan melakukan perbandingan dengan masjid-masjid di India, Pakistan, Turki, Arab Saudi, Republik Arab Bersatu dan Spanyol.

Selesai berwuduk, aku pun menaiki tangga untuk mencapai lantai pertama. Arsitekturnya menawarkan suasana luas dan lapang. Saat kedatangan, terlihat sejumlah pekerja tengah sedang melakukan perawatan masjid. Di sisi terbuka, ada kolam. Airnya terlihat tidak jernih. Pekerja tengah memasang lampu hias di beberapa bahagian sisi kolam.

Aku memilih masuk ke dalam masjid, ke ruang sholat, melalui salah satu pintu di bahagian depan. Kedatanganku tidak pada waktu sholat berjamaah. Sehingga aku memilih bahagian depan bersisian dengan dinding ruangan. Lalu melaksanakan sholat zhuhur.

Selesai sholat, aku mengitari pandanganku ke sekeliling ruangan. Ada beberapa orang selain diriku di dalamnya. Mengingat kedatanganku bersama rombongan, aku tak hendak menyusahkan terlalu lama terpisah dari rombongan. Sekeluar dari dalam ruang utama masjid, aku bertemu Dr. Phaosan Jehwaee, pengajar di University Fatoni, Patani, Thailand Selatan, yang sama-sama satu rombongan pelancongan peserta seminar. Ia juga akan sholat.

Sendirian aku menyempatkan diri melakukan pemotretan beberapa momen. Mumpung sudah berkunjung ke Masjid Negara ini.

Selepas menuruni anak tangga, kembali hendak mencapai halaman, di tempat aku mengambil sepatuku, aku berkenalan seseorang. Ia sangat senang mendengar aku adalah datang dari Indonesia. Kami bercakap-cakap sekilas . Keakraban islami.




Menurut sisi lain sejarah pembangunan Masjid Negara ini, idenya muncul sebelum hari kemerdekaan Malaysia. “Sebuah majlis yang dahulunya dikenali sebagai Majlis Kerja Persekutuan memutuskan untuk mendirikan sebuah masjid sebagai tanda penghargaan kepada bekas Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, terhadap jasa-jasanya kepada rakyat. Selepas mencapai kemerdekaan, Majlis Raja-Raja memperkenankan projek tersebut. Bagaimanapun, Tunku tidak mahu masjid dinamakan sempena namanya, tetapi sebaliknya mencadangkan ia dinamakan Masjid Negara”.(Wikipedia).

Tercatat sebagai Imam Besar pertama Masjid Negara Haji Ghazali Abdullah (1965). Sejak dibangun, tahun 1987 bangunan Masjid Negara mengalami penyesuaian secara menyeluruh. Atap semula kusam kini bergemerlapan dengan jubin hijau dan biru. Memiliki jalan bawah tanah menyambungkan National Mosque dengan Stesyen Kerata Api, sepanjang Jalan Sultan Hishamuddin. Berhampiran dengan masjid terdapat Makam Pahlawan, tempat dimakamkan beberapa ahli politik Malaysia (*) copyright: abrar khairul ikhirma - 2017

Tidak ada komentar:

Posting Komentar